dinsdag 23 augustus 2011

Zoeken, zoeken, zoeken, ik zoek me suf....

Naar een oplossing voor Deaglán en wat betreft school. Ik ben al een paar weken me aan het verdiepen in de allerlei indicatiestellingen die er zijn. Zoals Rec 1, Rec 2, Rec 3 en Rec 4. Ik ben in die tussentijd veel wijzer geworden moet ik zeggen. Onder andere dat hij niet valt onder Rec 1, dat is voor visueel gehandicapte kinderen. Dat staat als een paal boven water, dat is hij niet. Rec 4 valt hij ook niet onder want dat is voor kinderen met ernstige gedragsproblemen, ook dat heeft hij niet. Dus dan blijft Rec 2 en Rec 3 over. Rec 2 indicatie heeft hij nu, dat is voor kinderen met ernstige spraak-taalstoornissen en doven en slechthorende kinderen. Onder de doven en slechthorende kinderen valt hij niet, maar wel onder de noemer ernstige spraak-taalstoornissen. Hij zit dan ook op een school daarvoor, maar hij red het daar niet zoals de zaken nu zijn en hij kan er ook waarschijnlijk niet blijven. Dus moet je opzoek naar iets anders, maar wat!!!! Me gaan verdiepen in de Rec 2 materie. Onder die noemer vallen de lichamelijk gehandicapte kinderen, hij mankeert van alles lichamelijk maar valt niet onder de lichamelijk gehandicapte kinderen, onder de Rec 2 vallen ook de kinderen tot een IQ van 70, hij heeft volgens de testen een IQ die hoger ligt, dus ook op die basis kan hij daar niet geplaatst worden. Dan vallen daaronder nog de autistisch kinderen met een verstandelijke beperking, autistisch is hij niet, dus dat valt ook af en ja, verstandelijk beperkt ben je blijkbaar tot een IQ van 70. Daarboven val je onder de noemer benedengemiddeld. De kinderen met het syndroom van Down vallen onder de Rec 2, ook dit heeft hij niet.

Onder de Rec 2 vallen ook de kinderen die door ziekte 25% van een schooljaar missen, maar dit verzuim moet wel te maken hebben met het ziektebeeld. Door dit ziektebeeld is dan ook ontstaan dat de zelfredzaamheid niet goed is, een ontwikkelingsachterstand hebben wat gerelateerd is aan het ziektebeeld. Dit laatste zou een optie kunnen zijn om geplaatst te kunnen worden op een school van Rec 2. Maar ja, ook die kans is erg klein dat dit ook werkelijk gaat gebeuren. Want wat als hij geen 25% van het jaar ziek is, dan valt dit ook al af. Ik mag het niet zeggen of denken, maar je zou hem haast express gaan thuis houden van school om die 25% te halen. Maar ja, zo steken we niet in elkaar, dus zal ook niet gebeuren.

Ondertussen zoek ik verder en verder en mocht het echt niet gaan lukken dan kunnen we nog terecht bij de leerplichtambtenaar en een onderwijsconsulent inschakelen om te bemiddelen en uit te zoeken wat er wel en niet kan.

Gisteren de manager van mijn werk gemaild die gaat over het inclusief onderwijs binnen Arduin. Hoe graag ik werk en prive ook gescheiden wil houden, ga ik toch praten met deze meneer. Kijken wat het precies inhoud, hoe het in zijn werk gaat, of het iets voor Deaglán kan zijn enz.

Ik ga nog niet met mijn handen in het haar zitten want daar schieten we allemaal niets mee op. Maar ondertussen ben ik wel moe van alles waar geen eind aan lijkt te komen.

Wordt vervolgt.....

Groeten Corinne

2 opmerkingen:

  1. Joh meis echt een gezoek en wat onzeker en onduidelijk allemaal.
    Ik weet dat je moed houd en niet snel bij de pakken neer gaat zitten maar is wel vermoeiend snap het helemaal.
    XXXX Ikke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heftig zeg, zo'n zoektocht. Als je kind niet binnen "de boekjes" en "de hokjes" past, dan snapt de maatschappij het niet meer. Zo jammer.

    Heel veel succes, en blijf volhouden. Uiteindelijk is er vast een plekje waar hij wel terecht kan.

    BeantwoordenVerwijderen